Biography

Josepha "Princess" Madoki,
Choreographer, Artistic director, Dancer

Josépha Madoki is often regarded as the leading figure of a culture that is increasingly gaining traction in France and throughout Europe: Waacking.


In 2016, Princess Madoki co-founded the first French Waacking collective, Ma Dame Paris. She has created performances that highlight this aesthetic, with works like Waackez-vous Français ? and Oui, et vous ?

 

In 2019, she launched her own Waacking festival in Paris: the All Europe Waacking Festival. Over the years, this event has become the must-attend gathering for the entire European Waacking scene.

 

In 2022, with Company Madoki, she created the performance D.I.S.C.O. – Don’t Initiate Social Contact with Others for 8 dancers and a female DJ, showcasing both the world of clubbing and Waacking culture on stage. The backdrop of the performance was the social impact of forced
distancing during the pandemic. This work successfully toured Europe.

 

That same year, Josépha Madoki participated in the rock opera STARMANIA as the assistant choreographer to her longtime mentor, Sidi Larbi Cherkaoui.


She collaborates with one of the leading figures in stage direction, Thomas Jolly, who, following this project, invited her to choreograph his latest production at the Paris Opera in 2023 : Romeo and Juliette. Madoki became the first Waacking choreographer in the history of the prestigious Opéra de Paris.

 

For the opening ceremony of the Paris Olympic Games, Thomas Jolly invited her to create a Waacking performance, where she performed alongside the dancers from her company.

 

In 2025, the Ballet de Lorraine commissioned her for a new creation, alongside Maud Le Pladec.


Throughout her dance career, creation, and collaborations, Josépha Madoki has developed a choreographic style rooted in the Waacking aesthetic.


As an educator and unifier, she is actively involved in passing on this dance to new generations, contributing to Waacking’s prominent place in the choreographic landscape in France andinternationally.

Madoki 4

Josépha "Princess" Madoki,
Chorégraphe, Directrice Artistique, Danseuse

Josépha Madoki est souvent présentée comme la figure de proue d’une culture qui se développe de plus en plus en France et dans toute l’Europe : Le Waacking.

 

En 2016, Princess Madoki co-fonde le premier collectif de Waacking français Ma Dame Paris. Elle crée des spectacles mettant en lumière cette esthétique, avec des créations comme Waackez-vousFrançais ? où Oui, et vous ?

 

En 2019, elle lance son propre festival de Waacking à Paris : le All Europe Waacking Festival.
Au fil des années, cet événement est devenu le rendez-vous incontournable de toute la scène Waacking européenne.

 

En 2022, avec la Compagnie Madoki, elle crée le spectacle D.I.S.C.O. – Don’t Initiate Social Contact with Others, mettant à la fois à l’honneur l’univers du clubbing et la culture Waacking sur scène. Avec comme toile de fond l’impact social de la distanciation forcée pendant le
confinement.

 

La même année, Josépha Madoki participe à l’Opéra Rock STARMANIA en tant qu’assistante chorégraphe de celui qui est devenu au fil du temps son mentor : Sidi Larbi Cherkaoui.
Elle collabore ainsi avec l’une des figures-phare de la mise en scène, Thomas Jolly qui, suite à ce projet, lui propose de signer la chorégraphie de sa dernière production à l’Opéra Bastille en 2023 : Roméo et Juliette. Elle est ainsi la première chorégraphe Waacking de l’histoire de la grandeinstitution qu’est l’Opéra de Paris.


Pour la cérémonie d’ouverture des Jeux Olympiques Paris 2024, Thomas Jolly la convie à yparticiper et chorégraphier un tableau Waacking pour elle et les danseurs de sa compagnie.


La directrice du Ballet de Lorraine, Maud Le Pladec invite Josépha Madoki à crée une pièce pour les danseurs de la compagnie. Ce projet est prévu pour 2026.

 

Au fil de son parcours de danse, de création et de coopération, Josépha Madoki a développée une écriture chorégraphique basée sur l’esthétique Waacking. Formatrice et fédératrice, elle participe à la transmission de cette danse à de nouvelles générations, contribuant à construire une place incontournable du Waacking dans le paysage chorégraphique en France et à l’international.